Regularne sprawdzanie i uzupełnianie ciśnienia w oponach powinno być nawykiem każdego odpowiedzialnego kierowcy. To bezpieczeństwo na drodze, krótsza droga hamowania, ekonomiczna jazda oraz lepsza przyczepność kół do nawierzchni. Niestety, wielu kierowców nie przywiązuje uwagi do jego kontroli.
Z tego artykułu dowiesz się:
To zupełnie naturalne, że opony stale tracą powietrze. Możemy tego nie zauważyć gołym okiem, ale nawet ubytek o 0,1–0,2 bara wpływa na prowadzenie auta i jego stabilność na jezdni. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach ma więc znaczenie zarówno dla naszego bezpieczeństwa jak i ekonomicznej jazdy. Jego zbyt niska wartość wydłuża drogę hamowania i zwiększa ryzyko poślizgu. Natomiast za mocno napompowane opony powodują zmniejszenie ich powierzchni styku z nawierzchnią, co obniża stabilność auta. Niewłaściwe ciśnienie wpływa także na szybsze i nierównomierne zużycie bieżnika oraz zwiększa opory toczenia, co przekłada się na wyższe spalanie paliwa.
Prawidłowo napompowane opony to nie tylko większe bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale również mniejsze obciążenie dla budżetu domowego. Warto więc przeprowadzać pomiar ciśnienia w kołach przynajmniej raz w miesiącu.
Mało powietrza w kole – objawy i konsekwencje
Mało powietrza w kole to może prowadzić do poważnych konsekwencji – zarówno dla pojazdu, jak i bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Jak rozpoznać niedopompowane opony, aby móc szybko zareagować?
Konsekwencje jazdy z niedopompowaną oponą:
Za wysokie ciśnienie w oponach jest równie niebezpieczne co za niskie. Część kierowców preferuje jazdę samochodem na mocniej napompowanych kołach, jednak ta praktyka nie jest zlecana.
Za duże ciśnienie w oponach – objawy:
Za duże ciśnienie w oponach – skutki
Dlaczego podczas jazdy ciśnienie w oponach samochodu wzrasta?
Wzrost ciśnienia w oponach podczas jazdy to nic innego jak efekt fizyki. Wraz z pokonywaniem kolejnych kilometrów opony nagrzewają się, a temperatura powietrza wewnątrz nich naturalnie rośnie, co naturalnie wiąże się z wyższym ciśnieniem.
Wielu kierowców odkłada pomiar ciśnienia w oponach „na kiedyś”. Tymczasem to bardzo ważny nawyk. Wystarczy kilka minut, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze i zadbać o swoje bezpieczeństwo. Sprawdzenie ciśnienia w oponach najlepiej przeprowadzać raz w miesiącu. Warto pamiętać, aby zrobić to także przed każdą dłuższą trasą czy przewozem ciężkiego ładunku.
Kiedy powinieneś sprawdzić ciśnienie w ogumieniu samochodu osobowego?
Sprawdzenie ciśnienia w oponach powinno się wykonać bezpośrednio przed rozpoczęciem podróży. Warto to robić również wtedy, gdy drastycznie zmieniają się warunki pogodowe.
Tak jak już wspomnieliśmy, pomiar ciśnienia w oponach samochodowych warto przeprowadzić raz w miesiącu. Zimą – nawet częściej. Drobne różnice temperatur czy uszkodzenia zaworów mogą doprowadzić do ubytku nawet 0,2 bara miesięcznie. A to już znacznie więcej niż granica błędu!
Pomiar ciśnienia w kołach wykonuje się zawsze na zimnych oponach – czyli po postoju trwającym minimum 2–3 godziny. Co w sytuacji, gdy sprawdzimy je od razu po zakończonej jeździe? Musimy liczyć się z błędnym wynikiem. Odczyt może być zawyżony nawet o 0,5 bara!
Ciśnienie w oponach można sprawdzić samodzielnie w domu przy użyciu odpowiednich przyrządów, na stacji benzynowej, a także w serwisie lub wulkanizacji, gdzie mechanik wykona pomiar. Prawidłowe wartości ciśnienia znajdują się zazwyczaj na naklejce umieszczonej zwykle na słupku drzwi kierowcy, klapce wlewu paliwa albo w schowku.
Większość nowoczesnych stacji ma kompresory z manometrami. Sprawdzanie ciśnienia w oponach na stacji jest szybkie, darmowe i wygodne. Zazwyczaj kompresor znajduje się w wyznaczonym miejscu, z dala od dystrybutorów paliwa, przeważnie w pobliżu myjni samochodowej lub w strefach obsługi klientów.
Na stacji benzynowej można łatwo i szybko zmierzyć ciśnienie w kołach, korzystając z dostępnych kompresorów. Więc jak sprawdzić ciśnienie w oponach? Orlen na swoich stacjach często posiada nowoczesne kompresory z ustawieniem żądanej wartości. Wystarczy ustawić wybraną wartość (np. 2,2 bara), podłączyć wąż, a urządzenie samo dopełni ciśnienie. W razie potrzeby poinformuje o różnicy. Na innych stacjach wystarczy postępować dokładnie tak samo. Warto jednak wcześniej wiedzieć, jakie wartości ustawić. Jeśli nadal nie do końca będziemy pewni, jak zmierzyć ciśnienie w oponach na stacji, nie wahajmy się poprosić o pomoc jej pracownika.
Pistolet do pompowania kół pozwala sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w domowych warunkach. To idealne rozwiązanie dla garażowych majsterkowiczów! Narzędzie nazywane jest także jako pistolet z manometrem. W zależności od jego wersji może posiadać manometr analogowy lub cyfrowy, służący do odczytywania ciśnienia oraz jego ewentualnego upuszczania. Pistolety do pompowania kół najczęściej wyposażone są w wąż wraz z końcówką, pasującą do wentylów samochodowych.
Do sprawdzenia ciśnienia w oponach najczęściej wykorzystuje się manometr, który może być urządzeniem analogowym z tarczą zegarową lub cyfrowym z wyświetlaczem pokazującym wynik w jednostkach takich jak bary czy PSI.
Do codziennego użytku kierowcy najczęściej wybierają niewielkie pistolety, przenośne manometry ręczne lub te wbudowane w kompresory samochodowe. W warsztatach i serwisach stosuje się natomiast precyzyjne, profesjonalne manometry, często połączone z instalacją sprężonego powietrza, co pozwala od razu korygować ciśnienie w oponach.
Manometry do pomiaru ciśnienia powietrza występują w wersji analogowej i cyfrowej:
Wybór zależy od naszych potrzeb – do codziennej kontroli opon w zupełności wystarczy solidny manometr ręczny, natomiast w warsztatach i serwisach lepiej sprawdzają się precyzyjne urządzenia kalibrowane regularnie, aby utrzymać wysoką dokładność pomiaru.
Jednostki ciśnienia w oponach to najczęściej:
Warto wiedzieć, że znajdujące się oznaczenie ciśnienia na oponach to wartość maksymalna, a nie zalecana przez producenta auta. Dlatego nie można się nią sugerować podczas uzupełniania powietrza. Oznaczenie ciśnienia w oponach, którym powinniśmy się kierować znajduje się na słupku drzwi kierowcy lub klapce wlewu paliwa.
Podczas kontroli ciśnienia w oponach kierowcy często popełniają drobne, ale istotne błędy, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy i stan samochodu. Niewłaściwy moment pomiaru, błędne odczyty czy zbyt rzadkie kontrole prowadzą do nieprawidłowego ciśnienia. To gorsza przyczepność, szybsze zużycie opon i wyższe spalanie. Jak sprawdzać ciśnienie w oponach, aby tego uniknąć? Oto trzy największe błędy, których powinniśmy unikać:
Nie trzeba być mechanikiem, by wiedzieć, jak sprawdzić powietrze w oponach i jak je prawidłowo uzupełnić. Warto pamiętać o tym, że źle dobrane ciśnienie to także niepoprawne działanie innych podzespołów samochodu – np. elementów zawieszenia. Brak regularnej kontroli ciśnienia wiąże się z przedwczesnym zużyciem opon, amortyzatorów czy wahaczy. Właściwie dobrane ciśnienie to większy komfort korzystania z samochodu, bezpieczeństwo jazdy oraz niższe koszty utrzymania pojazdu. Warto więc wiedzieć, jak samodzielnie kontrolować ciśnienie w oponach i wyposażyć się np. w swój własny pistolet do ich pompowania. To ważny krok w stronę bezpiecznej jazdy!
© 2021 - 2025 Schmith Polska S.A.. Copyright ©