Jak prawidłowo sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w oponach?

18/08/2025

Regularne sprawdzanie i uzupełnianie ciśnienia w oponach powinno być nawykiem każdego odpowiedzialnego kierowcy. To bezpieczeństwo na drodze, krótsza droga hamowania, ekonomiczna jazda oraz lepsza przyczepność kół do nawierzchni. Niestety, wielu kierowców nie przywiązuje uwagi do jego kontroli.

Z tego artykułu dowiesz się: 

  • jak sprawdzić ciśnienie w oponach, aby wynik był miarodajny,
  • jak uzupełnić ciśnienie w oponach,
  • gdzie na oponie jest ciśnienie,
  • dlaczego podczas jazdy ciśnienie w oponach samochodu wzrasta,
  • jak sprawdzić, gdzie ucieka powietrze z opony,
  • jak wygląda sprawdzanie ciśnienia w oponach na stacji,
  • czym grozi zbyt wysokie ciśnienie w oponach.

Dlaczego warto regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach?

To zupełnie naturalne, że opony stale tracą powietrze. Możemy tego nie zauważyć gołym okiem, ale nawet ubytek o 0,1–0,2 bara wpływa na prowadzenie auta i jego stabilność na jezdni. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach ma więc znaczenie zarówno dla naszego bezpieczeństwa jak i ekonomicznej jazdy. Jego zbyt niska wartość wydłuża drogę hamowania i zwiększa ryzyko poślizgu. Natomiast za mocno napompowane opony powodują zmniejszenie ich powierzchni styku z nawierzchnią, co obniża stabilność auta. Niewłaściwe ciśnienie wpływa także na szybsze i nierównomierne zużycie bieżnika oraz zwiększa opory toczenia, co przekłada się na wyższe spalanie paliwa. 

Prawidłowo napompowane opony to nie tylko większe bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale również mniejsze obciążenie dla budżetu domowego. Warto więc przeprowadzać pomiar ciśnienia w kołach przynajmniej raz w miesiącu.

Mało powietrza w kole – objawy i konsekwencje

Mało powietrza w kole to może prowadzić do poważnych konsekwencji – zarówno dla pojazdu, jak i bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Jak rozpoznać niedopompowane opony, aby móc szybko zareagować? 

Objawy małej ilości powietrza w kole:

  • Widoczne spłaszczenie opony, która wydaje się być „przyklapnięta”, szczególnie na dolnej części styku z nawierzchnią.
  • Trudności w prowadzeniu samochodu. Pojazd podczas jazdy może „ściągać” na bok, kierownica nie współpracuje z nami jak zawsze, przez co kontrola nad autem jest utrudniona. Auto wolniej reaguje na hamowanie.
  • Nietypowe odgłosy lub wibracje w trakcie jazdy, takie jak hałas czy drgania.

Konsekwencje jazdy z niedopompowaną oponą:

  • Uszkodzenie opon i felg, zwłaszcza przy uderzeniu w nierówność podczas jazdy samochodem.
  • Niedopompowana opona szybciej się nagrzewa. To częsta przyczyna pękania jej w trakcie jazdy, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
  • Utrata panowania nad pojazdem, co może doprowadzić do kolizji lub wypadku.
  • Przyspieszone zużycie elementów zawieszenia i układu kierowniczego, które prowadzi do kosztownych napraw.
  • Problemy z systemami bezpieczeństwa (ABS, ESP). Niewłaściwe ciśnienie w oponach zakłóca działanie tych systemów, a to dodatkowo obniża bezpieczeństwo.

Za wysokie ciśnienie w oponach – objawy i skutki

Za wysokie ciśnienie w oponach jest równie niebezpieczne co za niskie. Część kierowców preferuje jazdę samochodem na mocniej napompowanych kołach, jednak ta praktyka nie jest zlecana.

Za duże ciśnienie w oponach – objawy:

  • Zbyt mocno napompowane koła pogarszają komfort jazdy, samochód jest bardziej „sztywny”.
  • Wszelkie nierówności na drodze są gorzej tłumione, dlatego mocniej odczuwamy każdy wstrząs. 
  • Nadmierne ciśnienie powoduje, że środkowa część bieżnika ulega wybrzuszeniu. Możemy wtedy zaobserwować zniekształcony profil opony.

Za duże ciśnienie w oponach – skutki

  • Gorsza przyczepność podczas hamowania, ruszania i na zakrętach. W połączeniu z większą sztywnością opony, elastyczność i zdolność do dostosowywania się do nierówności drogi jest mniejsza.
  • Szybsze zużycie zawieszenia, co może być przyczyną powstawania „luzów” między elementami i koniecznością częstszych napraw.
  • Intensywne wstrząsy wpływają negatywnie na delikatne elementy elektroniczne, prowadząc do ich uszkodzeń i awarii. 
  • Nadmuchana opona gorzej pochłania uderzenia. W przypadku najechania np. na krawężnik czy dziurę w jezdni wysokie ciśnienie zwiększa ryzyko pęknięcia boku opony, a nawet uszkodzenia felgi. 
  • Za wysokie ciśnienie w oponach przekłada się także na zwiększone zużycie paliwa.

Dlaczego podczas jazdy ciśnienie w oponach samochodu wzrasta? 

Wzrost ciśnienia w oponach podczas jazdy to nic innego jak efekt fizyki. Wraz z pokonywaniem kolejnych kilometrów opony nagrzewają się, a temperatura powietrza wewnątrz nich naturalnie rośnie, co naturalnie wiąże się z wyższym ciśnieniem. 

Co ile i kiedy sprawdzać ciśnienie w oponach? 

Wielu kierowców odkłada pomiar ciśnienia w oponach „na kiedyś”. Tymczasem to bardzo ważny nawyk. Wystarczy kilka minut, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze i zadbać o swoje bezpieczeństwo. Sprawdzenie ciśnienia w oponach najlepiej przeprowadzać raz w miesiącu. Warto pamiętać, aby zrobić to także przed każdą dłuższą trasą czy przewozem ciężkiego ładunku.  

Kiedy powinieneś sprawdzić ciśnienie w ogumieniu samochodu osobowego? 

Sprawdzenie ciśnienia w oponach powinno się wykonać bezpośrednio przed rozpoczęciem podróży. Warto to robić również wtedy, gdy drastycznie zmieniają się warunki pogodowe. 

Co ile sprawdzać ciśnienie w oponach – zalecana częstotliwość

Tak jak już wspomnieliśmy, pomiar ciśnienia w oponach samochodowych warto przeprowadzić raz w miesiącu. Zimą – nawet częściej. Drobne różnice temperatur czy uszkodzenia zaworów mogą doprowadzić do ubytku nawet 0,2 bara miesięcznie. A to już znacznie więcej niż granica błędu!

Najlepszy moment na pomiar ciśnienia w oponach

Pomiar ciśnienia w kołach wykonuje się zawsze na zimnych oponach – czyli po postoju trwającym minimum 2–3 godziny. Co w sytuacji, gdy sprawdzimy je od razu po zakończonej jeździe? Musimy liczyć się z błędnym wynikiem. Odczyt może być zawyżony nawet o 0,5 bara!

Gdzie sprawdzić ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w oponach można sprawdzić samodzielnie w domu przy użyciu odpowiednich przyrządów, na stacji benzynowej, a także w serwisie lub wulkanizacji, gdzie mechanik wykona pomiar. Prawidłowe wartości ciśnienia znajdują się zazwyczaj na naklejce umieszczonej zwykle na słupku drzwi kierowcy, klapce wlewu paliwa albo w schowku.

Sprawdzanie ciśnienia w oponach na stacji benzynowej

Większość nowoczesnych stacji ma kompresory z manometrami. Sprawdzanie ciśnienia w oponach na stacji jest szybkie, darmowe i wygodne. Zazwyczaj kompresor znajduje się w wyznaczonym miejscu, z dala od dystrybutorów paliwa, przeważnie w pobliżu myjni samochodowej lub w strefach obsługi klientów.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach na stacji benzynowej?

Na stacji benzynowej można łatwo i szybko zmierzyć ciśnienie w kołach, korzystając z dostępnych kompresorów. Więc jak sprawdzić ciśnienie w oponach? Orlen na swoich stacjach często posiada nowoczesne kompresory z ustawieniem żądanej wartości. Wystarczy ustawić wybraną wartość (np. 2,2 bara), podłączyć wąż, a urządzenie samo dopełni ciśnienie. W razie potrzeby poinformuje o różnicy. Na innych stacjach wystarczy postępować dokładnie tak samo. Warto jednak wcześniej wiedzieć, jakie wartości ustawić. Jeśli nadal nie do końca będziemy pewni, jak zmierzyć ciśnienie w oponach na stacji, nie wahajmy się poprosić o pomoc jej pracownika.

Jak mierzyć ciśnienie w oponach? Wyposaż się we własny pistolet do pompowania!

Pistolet do pompowania kół pozwala sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w domowych warunkach. To idealne rozwiązanie dla garażowych majsterkowiczów! Narzędzie nazywane jest także jako pistolet z manometrem. W zależności od jego wersji może posiadać manometr analogowy lub cyfrowy, służący do odczytywania ciśnienia oraz jego ewentualnego upuszczania. Pistolety do pompowania kół najczęściej wyposażone są w wąż wraz z końcówką, pasującą do wentylów samochodowych. 

Pistolet do pompowania opon – dlaczego warto mieć własny?

  • To aż dwa narzędzia dwa w jednym – manometr i kompresor. 
  • Niezależnie od pory dnia, ciśnienie w oponach można zmierzyć w każdej chwili w razie potrzeby.
  • Można nim szybko uzupełnić ciśnienie w oponach.
  • Narzędzie jest także przystosowane do pompowania opon rowerowych. 

Czym się mierzy ciśnienie powietrza – wybór odpowiedniego narzędzia

Do sprawdzenia ciśnienia w oponach najczęściej wykorzystuje się manometr, który może być urządzeniem analogowym z tarczą zegarową lub cyfrowym z wyświetlaczem pokazującym wynik w jednostkach takich jak bary czy PSI. 

Do codziennego użytku kierowcy najczęściej wybierają niewielkie pistolety, przenośne manometry ręczne lub te wbudowane w kompresory samochodowe. W warsztatach i serwisach stosuje się natomiast precyzyjne, profesjonalne manometry, często połączone z instalacją sprężonego powietrza, co pozwala od razu korygować ciśnienie w oponach.

Rodzaje manometrów i ich dokładność

Manometry do pomiaru ciśnienia powietrza występują w wersji analogowej i cyfrowej:

  • Modele analogowe mają tarczę zegarową z podziałką i wskazówką, są proste w obsłudze i odporne na uszkodzenia, choć mogą wymagać wprawy w odczytywaniu wyniku. 
  • Manometry cyfrowe pokazują wartość na wyświetlaczu, oferując większą precyzję i łatwiejszy odczyt, ale są wrażliwsze na uderzenia i wymagają zasilania bateriami.

Wybór zależy od naszych potrzeb – do codziennej kontroli opon w zupełności wystarczy solidny manometr ręczny, natomiast w warsztatach i serwisach lepiej sprawdzają się precyzyjne urządzenia kalibrowane regularnie, aby utrzymać wysoką dokładność pomiaru.

Jednostki ciśnienia w oponach to najczęściej:

  • Bar (1 bar = 100 kPa),
  • kPa – popularne w dokumentacjach technicznych,
  • PSI – mniej popularne w Polsce.

Warto wiedzieć, że znajdujące się oznaczenie ciśnienia na oponach to wartość maksymalna, a nie zalecana przez producenta auta. Dlatego nie można się nią sugerować podczas uzupełniania powietrza. Oznaczenie ciśnienia w oponach, którym powinniśmy się kierować znajduje się na słupku drzwi kierowcy lub klapce wlewu paliwa. 

Najczęstsze błędy przy sprawdzaniu i uzupełnianiu ciśnienia

Podczas kontroli ciśnienia w oponach kierowcy często popełniają drobne, ale istotne błędy, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy i stan samochodu. Niewłaściwy moment pomiaru, błędne odczyty czy zbyt rzadkie kontrole prowadzą do nieprawidłowego ciśnienia. To gorsza przyczepność, szybsze zużycie opon i wyższe spalanie. Jak sprawdzać ciśnienie w oponach, aby tego uniknąć? Oto trzy największe błędy, których powinniśmy unikać:

  1. Pomiar na gorących oponach to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Nigdy nie wykonuje się pomiaru ciśnienia w oponach samochodowych od razu po jeździe. Powietrze jest wtedy rozgrzane i może dawać fałszywy wynik. Po zakończeniu jazdy odczekaj około 3 godzin i dopiero wtedy sprawdź ciśnienie.
  2. Nieprawidłowe odczytywanie wyników. Zawsze lepiej upewnić się, że wynik jest odczytywany we właściwych jednostkach. Przeliczając np. ciśnienie w oponach kPa na bary, łatwo się pomylić. 
  3. Zaniedbywanie regularnych kontroli. Nawet najlepsze opony nie poradzą sobie z brakiem powietrza. 

Nie trzeba być mechanikiem, by wiedzieć, jak sprawdzić powietrze w oponach i jak je prawidłowo uzupełnić. Warto pamiętać o tym, że źle dobrane ciśnienie to także niepoprawne działanie innych podzespołów samochodu – np. elementów zawieszenia. Brak regularnej kontroli ciśnienia wiąże się z przedwczesnym zużyciem opon, amortyzatorów czy wahaczy. Właściwie dobrane ciśnienie to większy komfort korzystania z samochodu, bezpieczeństwo jazdy oraz niższe koszty utrzymania pojazdu. Warto więc wiedzieć, jak samodzielnie kontrolować ciśnienie w oponach i wyposażyć się np. w swój własny pistolet do ich pompowania. To ważny krok w stronę bezpiecznej jazdy!